Monthly Archives: June 2014

20140630 – Luang Prabang rundt

20140630_111554_40d

Efter endnu en nat med 10 timers søvn lykkedes det endelig at slæbe Lasse ud af sengen Så kun en halv time før morgenmaden lukkede kom vi endelig ned og fik et par lækre omeletter, lidt brød, anstændig kaffe og overraskende god te. De er så søde på hotellet. Derefter satte vi kursen mod det flotteste af byens templer – Wat Xieng Thong. På vejen fik jeg endda lokket Lasse med ind og se en udstilling med lokale vævere – de flotteste silketørklæder, tæpper osv. Dagen bød på solskin – og som Lasse fortalte til morgenmaden ”High temperature alert”. Senere skulle vi også opleve, hvorfor der desuden var ”Prolonged heavy rain alert” og ”Thunderstorm alert”. Men fremme ved templet kom vi ind og fik set endnu et par smukke guldbelagte og rigt dekorerede bygninger fyldt med buddhaer i alle afskygninger.

Herfra gik turen ud til spidsen af halvøen, hvor Mekong og Nam Khan mødes. Her nød vi lidt skygge inden turen blev sat mod Le Banneton, hvor Lasse var blevet lovet Laos’ bedste croissanter (ifølge Lonely Planet). Laos’ bedste var måske ikke helt så gode som forventet – men en pause i skyggen, i en god stol, med en fan lige over hovedet var meget tiltrængt. Efter hvilet satte vi kurs mod ”All Lao Travel” for at booke billet til båden i morgen og undersøge mulighederne for en tur med elefanter. Kort efter vi var gået derfra begyndte det at regne. Og det blev lynhurtigt meget voldsomt. Alligevel fortsatte vi ned til museet, jeg havde udset os. Selvfølgelig viste det sig at have lukket. Så sad vi der med udsigt til ”prolonged heavy rain”. Det blev alligevel snart for kedeligt, så vi trodsede regnen og gik gennem hovedgaden (der nu snarere lignede en flod) til den første den bedste café, som bød på lidt at drikke.

Der gik en times tid, før vi endelig kunne komme videre (stadig i regn om end ikke helt så heftig). Vi gik derfra ned til Tamarind, som laver moderne Lao mad. Lækkert og meget specielt! Efter nu at have sat 2 Laobeer til llivs (selvom de kun er på 5% er den 634cL store flaske lidt meget…), var Lasse godt træt. Så vi tog en tur tilbage gennem natmarkedet, købte lidt dessert til hotelværelset, og så var det ellers hjem og i seng.

20140629 – Luang Prabang…eventyret begynder for alvor

Selvom vi havde sovet næsten 10 timer, da vækkeuret ringede, kunne vi sagtens være blevet liggende lidt endnu. Men det var tid til at komme afsted, så vi kunne nå vores fly til Luang Prabang. Et par timer senere blev vi sendt tværs over landingsbanen til et lille bitte propellfy, der endda endte med kun at blive halvt fyldt. Et par timers flyvetur senere ankom til Luang Prabang. Knap nok var vi kommet ud af flyet, før vi fornemmede, at Laos ville blive en positiv oplevelse. Her var også varmt, men luftfugtigheden var noget mere tålelig – og så var der så afslappet og roligt. Lufthavnen var lillebitte og turen gennem visum, paskontrol og bagageudlevering gik nemt. Herefter fik vi hævet nogle Kip (som er ingenting værd!) og fandt en taxa til byen. Det lykkedes næsten chaufføren at finde vores hotel – nogle gange er den en fordel selv at være lidt vågen. Så vi fandt lidt tilbage igen og ned ad en gyde. Her tog de så venligt imod os på hotellet, og vi fik det fineste værelse med udsigt til byens bjergtop med tempel på toppen.
På tur i byen fik vi den lækreste frokost med udsigt til Mekong (lokal mad er et hit!). Vi fik forceret de 328 trin til bjergtoppen (Phu Si) og den smukke udsigt. Vi fik set et af tempelområderne. Og så fik vi en times lækker massage! De tog virkelig fat, så vi var helt trætte bagefter. Turen hjem gik igennem Night Market – med alskens ting og sager: smukke silketørklæder, flotte malerier, fine vævede kurve og lækre t-shirts. Men Lasse gør et bravt forsøg på at holde mig lidt igen… Vi skal jo også rejse 6 uger mere!

20140628 – En overliggerdag tæt på Bangkok

20140628_172406_s100

Lørdag landede vi så i Bangkok og efter visum og bagageudlevering, fandt vi køen til en taxa og var kort tid efter på vej mod det pre-bookede hotel ganske tæt på lufthavnen. Da vi kom frem blev vi positivt overraskede – midt i lufthavnsslummen lå et fint lille hotel. Helt som på billederne var der en dejlig swimmingpool, som virkede meget tillokkende i de noget overvældende 34 graders varme og en heftig luftfugtighed. Først var vi lige oppe og se vores værelse, men derefter tog vi badetøjet på og læsestof under armen og satte kurs mod poolen. Efter et par timer kunne vi dog alligevel ikke dy os for at gå en kort tur op ad vejen og få en fornemmelse for, hvor vi var landet. Men der var ikke særligt interessant, så vi fandt hurtigt tilbage til aftensmad på hotellet og derefter direkte i seng (kl. 20.30!) – der var vist lidt søvn, som skulle indhentes efter de sidste ugers bryllupsplanlægning og afholdelse.

20140627 – Afrejse fra Danmark…endelig :-)

Fredag aften fløj vi direkte til Bangkok fra København. Desværre var flyet noget forsinket allerede før afgang – så vi var meget glade for, at vi havde valgt at tage en overnatning i Bangkok før turen skulle gå videre til Laos. Lasse forsøgte sig med et par kommentarer undervejs i København… “Vi skal på vores bryllupsrejse…” – men det lykkedes ikke at få lokket særlige privilegier ud personalet. Det var nu også helt okay, for vi havde en fin flyvetur, med mange timers søvn og en fin indflyvning over Bangkok.