2014.07.25 Strandtid og flyvetid

I dag var en forholdsvis stille dag. Om aftenen skulle vi flyve til Ho Chi Minh City, men inden da var der god tid til at nyde den sidste dag i Hoi An. Vi startede med at sove længe og nød derefter at have god tid til at pakke sammen. Da vi næsten var færdige ankom alt vores tøj fra Yaly – perfekt timing, så det også kunne komme i taskerne.

Efter at være tjekket ud, fik vi lov at efterlade vores bagage og låne et par cykler at køre til stranden på. Trods vores forholdsvis mange dage i Hoi An havde vi jo endnu ikke nået en stranddag. Så vi pakkede håndklæder og bøger og kørte afsted.

På stranden lykkedes det at finde et sted, hvor vi måtte bruge deres solsenge gratis, hvis bare vi lovede at spise frokost der – og frokost skulle vi jo have, så det passede os fint. Stranden var fin, udsigten var fantastisk, og vi satte stor pris på et par bløde solsenge i skyggen (de røde rygge var stadig temmelig røde og havde ikke brug for sol!). Så var det bare at nyde det. Til frokost fik vi serveret lidt nudler og nogle spøjse forårsruller. Men det var ikke så interessant, så vi fandt hurtigt tilbage til de dejlige senge.

Så begyndte det efterhånden af blive mere og mere skyet. Pludselig fik de ansatte meget travlt med at pakke hynder sammen. Vi håbede, at vi måske kunne blive i ly af vores palme-parasol, men regnen blev hurtig al for voldsom. Så vi måtte finde op i ly på restauranten, hvor vi spiste is og ventede på, at det skulle stoppe. Da det endelig gjorde det, var klokken desværre blevet så mange, at vi hellere måtte vende tilbage til hotellet. Det havde været nogle dejlige timer på stranden – om end de sluttede lidt brat.
På hotellet nåede vi lige en tur i den meget lækre pool, før vi fik skiftet tøj og blev klar til afgang.

Vi blev kørt til lufthavnen i Danang af en fyr, der intet engelsk kunne – det er altid spændende, når man sidder og bliver lidt bekymret undervejs, om vi mon virkelig er på rette vej. Men vi kom frem og fik tjekket ind. Herefter var der lidt ventetid i lufthavnen – som bl.a. blev fordrevet med lidt aftensmad på Burgerking (første vestlige mad siden bøfferne i Luang Prabang!).

Efter en times flyvning ankom vi til Ho Chi Minh City (Saigon). Her blev vi lidt forvirrede over de forskellige taxaselskaber, men endte med at vælge en fast-pris taxa, som kunne køre os til vores hotel. På køreturen gik det virkelig op for os, at vi nu var kommet til en helt anden by. For første gang så rigtige skyskrabere, neonlys over alt og både vestlige tøjbutikker og fastfoodkæder. Samtidig var det jo blandet med den velkendte hær af scootere, og en trafik der virker som alle regler er sat ud af kraft.

Fremme ved nummeret på vores hotel gik vi gennem en lille gyde, blot for at finde ud af, at vejnummeret i virkeligheden gemte over en hel vej, det snirklede sig inden bag ved. Dette var tydeligvis byens backpacker-kvarter – præcis som anmeldelsen af hotellet havde skrevet. Da vi endelig fandt det rigtige hotel, så det dog fint ud, og vi blevet taget godt imod. Værelset var fint, og vi fik en ordentlig stak brochurer fra et par tur-selskaber. Meget fint når nu vi ikke rigtig havde planlagt så meget.

Efter at have overvejet planerne for de næste par dage over et par øl (som Lasse hentede i receptionen), krøb vi i seng – lidt for overvældede over ankomsten til den store by til at kunne overskue andet.