2014.07.26 Regnen regner, på vores tag

Vi vågnede op i Ho Chi Minh til en dag uden så mange planer. Vi skulle se lidt af byen og få booket tur til i morgen og undersøgt mulighederne for tur til Mekong Deltaet. Men vi tog det stille og roligt, sov længe og havde god tid til morgenmaden (Lasse fik en sædvanlig gang brød og æg – jeg havde stor succes med at bestille Pho). Oppe i receptionen fandt jeg så ud af, at morgendagens tur til Cu Chi kunne bestilles direkte der. Han anbefalede det billigste af selskaberne, og at vi valgte heldagsturen, som også indeholdt Cao Dai. Så det gjorde vi. Dagens første mål blev næsten nået lidt for nemt…

Men det næste skulle også vise sig noget sværere. Vi tog herfra en tur rundt i kvarteret, for at besøge nogle kontorer, for de cykelture i Mekong Delta vi havde kig på. Begge kontorer var dog lukkede, og undervejs på vores tur satte et heftigt regnvejr ind. Vi havde glemt regnslagene og måtte søge ly på en kedelig café. Lidt opgivende (især mig!), gik vi derfra tilbage igen til hotellet. Vi gik op for at få pakket lidt regnslag og sende mail til kontorerne i stedet. Men kort efter startede regnvejret igen for fulde drøn. Det trak ikke ret meget at komme ud i, så vi endte med at bruge nogle timer på hotelværelset i stedet. Vi fik så uploadet blog samt billeder og en masse andre ting, som havde ventet længe.

Det var næsten blevet aften, før regnen endelig stoppede, og vi fik taget os sammen til at gå ud. Så den oprindelige plan, der indeholdt en pagode og katedralen, blev droppet. I stedet gik vi over til byens Skydeck, hvor vi købte en billet til 49. etage. Herfra kunne man nyde en fantastisk udsigt over hele byen – inkl. beskrivelser af hvad der var hvad. Efter at have været hele turen rundt endte vi med at forsætte til 52. etage, hvor Lasse gav drinks: han fik en gin og tonic, og jeg fik en lækker Mojito. Det var sjovt, at sidde der med aftendrinks og kigge ud over storbyen, som strakte sig så langt øjet rakte.

20140726_194108_s100

Nede igen fandt vi over til markedet, hvor der var en livlig aktivitet. Vi gik en runde og kiggede på de mange boder – men dem der var åbne her om aften, var primært turistboderne. Så i stedet slog vi os ned på den af caféerne, hvor der sad flest lokale. Her fik vi lidt aftensmad – især det marinerede, grillede svinekød var super lækkert! De kan altså noget med at mikse sødt og spicy…

Efter aftensmaden gik turen hjem med et kort is-stop på vejen. Vi skal tidligt op i morgen, så det må vist hellere blive sengetid.