2014.07.11 – Sikke en voldsom trængsel og alarm

Næste morgen sov vi længe og gav os god tid til at få gjort de sidste ting på computeren, spist morgenmad og nydt ikke at skulle skynde sig. Vores tog til Hanoi gik nemlig først kl 11:42. Til sidst fik vi tjekket ud og kom til stationen, hvor mange andre passagerer sad og ventede. Det kom vi også til – toget var lidt forsinket. Men så lykkedes det endelig, og vi fandt vores to bløde sæder. Det blev et fint førstehåndsindtryk af togrejse i Vietnam. Vi spiste frokost, nød udsigten (om end turen ind gennem Hanois forstæder til tider var lidt uinteressant), læste og slappede af. Der var dog godt nok ret fyldt i toget, og vi opdagede hurtigt at vietnamesiske børn bliver opdraget noget anderledes end børnene i Laos. De bliver tydeligvis forgudet – hvilket jo både kan være godt og skidt.

Fremme i Hanoi kom vi af toget på en travl banegård, men den egentlige forskrækkelse kom dog først, da vi steg ud på gaden: ”sikke en voldsom trængsel og alarm”. Her var helt ufatteligt mange mennesker. Sikke et kulturchok efter 2 ugers rejse i affolkede, stille og rolige Laos. På en gang spændende og samtidig noget overvældende. En taxa prøvede straks at hyre os, men belært af sidste aftens erfaringer, nægtede vi og holdt på at køre på meter. Det var der heldigvis en ung fyr, som gerne ville. Efter en længere tur ind til centrum af Hanoi stod meteret dog på mere, end den anden chauffør havde tilbudt. Vi var lidt forvirrede, men det var der jo ikke noget at gøre ved. Senere fandt vi ud af, at flere taxi-selskaber fusker med meteret – så mon ikke det er det, der er sket. Vi holder os fra nu af til de anbefalede selskaber.

Men vi kom frem til hotellet og var nu meget spændte. I går erfarede vi jo at 3 stjerner og en nat-pris på 125 kr ikke var nok til at skaffe sig en blød madras. Mon 5 stjerner og 270 kr kunne gøre det? Det kunne det heldigvis Efter en lækker velkomstdrink (indtaget fra et par bløde lænestole, mens vi blev tjekket ind af en af de søde piger, og bagagen blev bragt til vores værelse) blev vi vist nok til vores super lækre rum. Vi var blevet opgraderet og fik dermed rigeligt plads, en kæmpe blød seng og det mest luksuriøse badeværelse. Sikke en dejlig start på vores dage i Hanoi!

Meget begejstrede satte vi af sted for at se lidt af byen. Inden da fik vi udleveret et detaljeret kort i receptionen og anbefalet et par restauranter. Vi gik ned til søen i centrum af Hanoi. Herfra var der en bro over til et meget gammelt tempel, hvor der bl.a. var en udstoppet skildpadde til udstilling. Legenden siger, at kongen (efter at have fordrevet kineserne fra Hanoi) afleverede sit sværd til en skildpadde, som slugte det og dykkede ned på bunden. De to kæmpe skildpadder (200 kg) fra søen, der er døde, havde intet sværd. Nu er der kun en skildpadde tilbage… Han dukker op af og til – men vi så ikke noget til ham.

Efter en tur rundt i Hanois ”old quarter” var vi blevet aftensmadssultne og fandt ind på den nærmeste restaurant hotellet havde anbefalet ”New Day”. Og her blev vi meget positivt overraskede. Restauranten var propfyldt og alligevel kom vores mad efter mindre end 10 minutter. I tillæg til det var maden helt ufattelig lækker og kostede ingen penge. Så vi bestilte 2 forretter og 3 hovedretter til deling – og kunne trille hjem. Temmelig begejstrede over at have 3 uger i så kulinarisk et land foran os.